Instagram gebruiken voor MKB-bedrijven. Moet je dat nou wel óf niet doen? Absoluut wel! Instagram is namelijk onlangs LinkedIn voorbijgestreefd wat betreft Social Media gebruikers in Nederland en is daarmee de snelste stijger van het afgelopen jaar met 20%.

Ter indicatie: LinkedIn groeide ‘slechts’ met 6% en Facebook verloor 6%. Instagram zet volledig in op visuele content. Juist interessant dus om in contact te komen met de nieuwe generatie geboren tussen 1986 en 2005, zij zoeken sneller de interactie met visuele content. Vertaal dit naar de hedendaagse economie en je hebt geen reden meer om nee te zeggen. Deze generaties zijn de toekomst, dus zorg dat je verbinding maakt met hen, want zij zijn de komende 20 jaar jouw belangrijkste doelgroep!

Uiteraard is Facebook nog wel het grootste en belangrijkste platform om aanwezig op te zijn, maar zal dat over een aantal jaar nog steeds zo zijn? Je ziet in het afgelopen jaar duidelijk dat Facebook elk jaar daalt en dat deze app, samen met WhatsApp, YouTube en Snapchat stijgen in populariteit.

Hoe Instagram zakelijk te gebruiken?

Je kunt dagelijkse bezigheden delen, zoals je ‘fitness journey’ en je maaltijden. Houd je van reizen? Dan deel je dit natuurlijk ook via Instagram. Maar wat zijn de cijfers van het zakelijke gebruik van Instagram door bedrijven en merken?

Instagram heeft inmiddels 25 miljoen zakelijke profielen wereldwijd en 80% van de gebruikers volgt al een zakelijk profiel.

De interactie met Instagram en haar gebruikers is maar liefst tien keer hoger dan Facebook. Ideaal voor als jij een persoonlijke benadering wilt met jouw doelgroep. 30% van de gebruikers heeft ooit iets via Instagram gekocht met zijn of haar mobiele apparaat.

60% van de gebruikers van Instagram ontdekt nieuwe producten op het social mediaplatform en de beste merken plaatsen gemiddeld 4.9 keer per week iets op Instagram. Nu is een begin van 1 á 2 kwalitatief goede berichten een goed startpunt.

Vanuit een zakelijk perspectief is Instagram dus heel aantrekkelijk. Het bereik is enorm en de interactie is vele malen hoger dan op bijvoorbeeld Facebook.

Opzoek naar een training of advies over Social Media? Lees gerust verder via onze Advies & Training pagina.