We hebben vaker de vraag van opdrachtgevers gehad of ze gebruik moeten maken van het tutoyeren op hun website. Je bent zakelijk bezig, dus zou je waarschijnlijk als eerste aan ‘u’ denken. Nu de trend steeds meer jij of je aan het worden is, kan dit een lastig dilemma zijn. Hieronder geven we je graag een paar tips!

1. Wat zou jij doen

Gebruik je altijd ‘u’ tijdens een eerste gesprek of kennismaking? Adviseren we je om daarbij te blijven, je hoeft je niet geforceerd aan te passen aan de trend van het tutoyeren. Andersom is dat hetzelfde. Wanneer je normaal gesproken begint met ‘jij’, val dan niet in de formele vorm. Vaak begint het dilemma wanneer je begint in de ‘u’ vorm, maar daarna al snel overstapt op ‘je’ omdat er een klik is ontstaan. Vaak zegt het ook al genoeg om te kijken/ luisteren naar hoe de klant je aanspreekt als ze je voor het eerst bellen of mailen. Bijvoorbeeld: spreken ze me ‘geachte..’ ‘Kunt u…’.

2. Doelgroepgericht

Kijk ook naar de identiteit en het gewenste imago van je organisatie. Vraag jezelf af welke stijl écht bij jou en je bedrijf past en koppel dit aan je klanten. Want jouw toon of voice moet ook passen bij je product of dienst. Houdt hierbij met de volgende dingen rekening:

  • Wat voor bedrijf heb je?
  • Wat voor ondernemer ben je?
  • Wie zijn je klanten? Leeftijd, kenmerken?
  • Hoe spreekt jouw klant, wat houd je klant bezig en hoe uit jouw klant zich?

Tip: Hou dezelfde toon voor zowel het schrijven als spreken

3. Consequentie

Maak altijd op elke pagina gebruik van dezelfde toon of voice. Door het op elke pagina door te voeren voorkom je dat er verwarring ontstaat. Let dan op de volgende dingen:

De klant ziet je als jouw bedrijf, dus waar je ook bent spreek ze overal hetzelfde aan. Op de website, social media, nieuwsberichten of schriftelijke communicatie. Overal. Welke keuze in aanspreekvorm je ook kiest, het belangrijkste is om consequent te blijven. Niet eerst ‘u’ en gelijk hierna ‘jij’.

4. Maak het jezelf makkelijk

Wanneer je een tekst schrijft, schrijf die vanuit de 1e persoon, op die manier is je tekst al snel benaderbaar. Een voorbeeld van een tekst benaderbaar maken is het gebruiken van actieve zinnen, zo houd je de snelheid in het verhaal.

VB: actief: RV Webdiensten doet alles op het gebied van marketing. Passief: Alles op het gebied van marketing wordt gedaan door RV Webdiensten.