Goed beeld passend bij je doelgroep creëert betrokkenheid bij je klanten en trekt ook nieuwe klanten aan. Daarnaast heeft je bedrijf een eigen identiteit en dat maakt je bedrijf uniek. Als je vergelijkbaar beeldmateriaal gebruikt als dat van je concurrent of niet het juiste beeldmateriaal, dan worden er zeker kansen gemist. Dat is zonde! Met goed beeldmateriaal kan je laten zien waarom potentiële klanten voor jouw bedrijf of product moet kiezen.  

Goede content is meer dan alleen tekst, want ook beeldmateriaal wordt als content gezien. ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’, misschien is het cliché, maar daarom niet minder waar. Een goede foto in een reclameboodschap wordt sneller opgenomen dan tekst, omdat het brein een plaatje eerder ziet dan tekst. Ook is de foto tekst-ondersteunend: een passende foto zorgt ervoor dat de tekst sneller begrepen en onthouden wordt. Een foto kan zonder tekst, maar een goede tekst, onderschrift, kop of tekstblokje, geeft de bezoeker van je website houvast. Dit geldt ook voor een folder of brochure, want stel je een visitekaartje voor met een prachtige foto maar zonder naam en telefoonnummer. Daar heb je natuurlijk vrij weinig aan. Tekst geeft de kijker/ lezer richting, houvast en de nodige informatie.

Er zijn een paar punten waarop je kan letten om te zien of je beeldmateriaal wel geschikt is voor je einddoel.

Doel van fotografie

Kijk als eerst wat het doel is van je afbeelding. Wil je met de afbeelding een bepaalde sfeer creëren of dient de foto als toelichting bij een tekst. Ruim de helft van de kijkers naar jouw (reclame) boodschap, blog, website of post kijkt alleen maar naar die ene foto en leest vaak geen tekst en als ze de tekst al lezen, haken ze vaak na tien of vijftien seconden alweer af. Bij het creëren van een sfeer is het belangrijk dat alles klopt op de foto, dat onder andere de kleuren kloppen en het bij de algemene huisstijl past.

Een uitgangspunt is dat 80 procent van de mensen zich het beeld van een reclame-uiting herinnert en slechts 20 procent onthoudt waar de tekst nou eigenlijk over ging.

Bron: https://www.debeeldredacteur.nl/het_belang_van_een_goede_foto/

Waar je in principe altijd naar op zoek gaat op Social Media is interactie met je volgers. Zorg dat mensen reageren en je berichten gaan liken. Om gemakkelijk de doelgroep te bereiken is het handig om doelgerichte tags te gebruiken, kruip als het ware in de huid van je publiek en maak het specifieker. Social Media is een unieke manier om snel je werk, producten of diensten met de hele wereld te delen. Naast je volgers kan immers iedereen jouw beelden zien en daar moet je handig op inspelen, geld hoeft het niet te kosten, tijd wel.

Wanneer een foto of video onprofessioneel is, kan je deze er vaak al snel uithalen. Je kan het herkennen als de belichting, uitsnede, compositie en scherpte-diepte niet kloppen. Wanneer je foto’s of video’s laat maken voor de organisatie zorg dan dat dit gebeurt door een professionele foto- of videograaf. Foto’s en video’s bepalen een groot deel van de uitstraling van je website, waarbij eigen foto’s altijd een meer persoonlijke tint aan de website geven. Goede foto’s en video’s ondersteunen de content op je website en dragen bij aan een stukje authenticiteit en geloofwaardigheid wat jouw bedrijf uniek maakt!